עד כה עסקנו בסדרת הכתבות הזו בצבע הרכב. למדנו כיצד לנקות את הרכב, כיצד להגן על הצבע וכיצד ניתן לתקן פגמים שנוצרו בו. בכתבה זו, הנועלת את סדרת כתבות הדיטיילינג שלנו, נעסוק בניקוי תא הנוסעים. זה שאנו מבלים בו כל כך הרבה שעות, ובו נרגיש את ההבדל הגדול ביותר בין רכב מטופח ונקי לבין רכב מוזנח.
בכתבה זו, הנועלת את הסדרה, נעסוק בפנים הרכב. איך לנקות ולהגן על חלקי הפלסטיק, הגומי, הבד והעור. רכב שנראה מעולה זה יפה, אבל רכב שנקי ומצוחצח גם מבפנים, זו כבר שלמות.
כמו שכבר הבנתם בפתיח, פנים הרכב שלנו מורכב מ- 4 חומרים עיקריים: פלסטיק, גומי, בד ועור. אנו נתמקד בתהליך הניקוי הכללי ותהליך הניקוי והטיפוח של כל אחד מהחומרים הללו.
בכדי לנקות את פנים הרכב באופן אידיאלי, חשוב לעבוד בסדר הגיוני, כך למשל לא ננקה אבק בעזרת לחץ אוויר על פתחי האוורור אחרי שננקה אבק מהקונסולה המרכזית, אלא נתחיל בניקוי בעזרת אוויר ואחרי זה ננקה את שאר האבק בעזרת חומרים יעודיים וכלים מתאימים.
סדר העבודה הנכון חשוב בעיקר בשבילכם, על מנת שלא תעבדו פעמיים. התוצאה לא באמת תשתנה אם תנקו קודם את הריפודים ולאחר מכן את הדש-בורד או להיפך. בשני המקרים, אם תעבדו נכון, תגיעו לתוצאות טובות ברמת הניקיון. הבעיה היא אחרת, אם תנקו את הריפודים באופן יסודי, ולאחר מכן את הדש-בורד, ייתכן כי אבק מהדש-בורד יעוף לריפודים – וכך תאלצו לנקות את הריפודים שוב.
תחילה נבצע את הניקוי "המפוזר" יותר, נוריד אבק מהדש-בורד (עם אוויר או מטלית), ננקה את החלונות (ספריי ניקוי שמשות ומטלית) ונוריד את הלכלוך הגדול יותר והאבק מהמושבים ורק אז נתחיל בניקוי יסודי עבור כל חומר וחומר.
את תהליך הניקוי היסודי לחומרים אנו ממליצים לבצע בסדר הבא: ניקוי יסודי לתקרה ולקורות, לאחר מכן לריפודים ושטיחים ולבסוף לדש-בורד ולדיפוני הדלתות. רק אחרי שננקה את כל פנים הרכב – ניישם את חומרי ההגנה והטיפוח למרכיבים השונים.
פלסטיק וגומי. אלו שני החומרים העיקריים בפנים הרכב שלנו. תהליך הניקוי שלהם פשוט במיוחד, רססו חומר לניקוי פנימי ונגבו בעזרת מטלית מיקרופייבר. יש כאלו שאפילו יסתפקו במטלית לחה – אם כי תמיד טוב להיעזר בחומר ניקוי ייעודי המסוגל לפרק שומנים ולכלוכים נוספים שלא תמיד נראים לעין. לאחר הניקוי, מומלץ ליישם חומרי הגנה שידחו קרני שמש. השוק מוצף בחומרים כאלו. ככלל, מומלץ להשתמש בחומרים על בסיס מים ולא סיליקון או שמן, ומומלץ לנגב את השאריות לאחר המריחה שלהם על המשטח – זאת בכדי להסיר שכבה "רטובה" שתספח אליה אבק ולכלוך.
בדים. מרבית כלי הרכב כוללים שימוש בבד בתא הנוסעים. ריפודי המושבים, תקרה, קורות ושאר ירקות. הטיפול בבד מתחיל דווקא בשגרה. ככל שתקפידו לנקות את הבד בכל שטיפה, גם אם אינכם מזהים כתמים, כך יישמר הבד נקי יותר ופחות כתמי לכלוך יצטברו בו. הבסיס בניקוי ריפודים פשוט: ריסוס חומר ניקוי ריפודים, שפשוף קל וניגוב. אם אפשר להוסיף שואב אבק לרשימה – מעולה.
תחילה נרסס חומר לניקוי ריפודים על הבד ונמתין דקה עד 3 דקות ונאפשר לחומר לפרק את הלכלוך מסיבי הבד. לאחר מכן, נשפשף מעט עם מברשת מתאימה (רכה באופן יחסי) וננגב בעזרת מטלית מיקרופייבר. אם אין לכם מברשת, תוכלו לנגב בעזרת מטלית, תוך כדי שאתם מפעילים מעט לחץ ולמעשה נשתמש במטלית כתחליף למברשת על מנת להביא לפירוק יעיל יותר של הלכלוך. בכדי לסיים בצורה מושלמת, מומלץ לשאוב את שאריות הלכלוך בעזרת שואב אבק.
בשוק קיימים כמה וכמה סוגים של חומרים לניקוי בדים. מקצף פשוט ועד מוצרי ניקוי כלליים (APC) חזקים ויעילים. ככלל, מומלץ להשתמש בחומרי אחזקה שוטפת, כאלו שאינם אגרסיביים מידי, ורק בעת הצורך, כאשר קיים כתם שלא מתפרק על ידי שימוש בחומרים אלו, יש להשתמש באופן נקודתי עם חומר אגרסיבי המיועד להסרת כתמים.
טיפ: ישנם חומרים מעולים בשוק המעניקים הגנה לסיבי הבד. אם אתם רוצים לשמור על הבדים שלכם טוב יותר, שימוש בחומר הגנה כזה ידחה קרני שמש ובכך ישמור על צבע הבד וחוזקו. חומרים מסוימים יודעים גם לאטום מעט את סיבי הבד ולדחות נוזלים ואבק. בכלל טוב.
עור. הטיפול בעור זהה לחלוטין לטיפול בבד. השתדלו לנקות אותו בכל שטיפה בכדי למנוע הצטברות של לכלוך וכתמים ונקו אותו בעזרת חומר ייעודי לניקוי עור, מברשת ומטלית. גם במקרה הזה, ניתן להשתמש בחומרים אגרסיביים יותר בעת הצורך וגם כאן ישנם חומרים מעולים להגנה וטיפוח עור אותם מומלץ ליישם לאחר הניקוי. בשונה מבד, תחום טיפוח העור עשיר יותר ורחב יותר והוא כולל קרמים רבים שתפקידם לרכך את העור וליצור עליו שכבת הגנה שדוחה קרני שמש ולכלוך וכמובן, להעניק לו ברק. אך בנוסף, קיימים בשוק גם חומרים לציפוי עור והם מיועדים לעור חדש, כזה שאין צורך לטפח – אלה רק לשמור עליו. אם יש לכם רכב חדש לחלוטין, מומלץ לנקות בעזרת חומר ניקוי ולצפות עם ציפוי ייעודי לעור. אם מושבי העור שלכם כבר משומשים, נקו אותם וטפחו אותם.
מספר טיפים נוספים:
את השמשות והחלונות מומלץ לנקות עם תרסיס לניקוי שמשות ושתי מטליות. את המטלית הראשונה נקפל ונרסס עליה קצת מהתרסיס ניקוי, אחר כך ננקה את השמשה באופן יסודי ונבריק אותה בעזרת המטלית השנייה (נקייה ויבשה לחלוטין).
בכדי להסיר כתמים מבדים ועור, מומלץ להשתמש ב- APC שדולל על פי הוראות היצרן, לרסס על הכתם, להמתין מעט ולאפשר לחומר לפרק את הלכלוך, לשפשף באופן יסודי ולנגב. בשונה מחומרי ניקוי שגרתיים ועדינים יותר, כאן מומלץ דווקא לרסס לאחר מכן מעט מים ולנגב כדי להסיר כל שארית של החומר על המשטח.
אל תחסכו על חומרי טיפוח. נכון, חומרי ניקוי איכותיים בהחלט יקלו על העבודה, אך חומרי טיפוח ידאגו לשמר את העבודה שלכם, ויהפכו אותה לקלה יותר בפעם הבאה – שכן הודות להם, פחות לכלוך יצטבר על המשטחים השונים.
כמה שזה ישמע בנאלי – בסיום העבודה רססו מעט מבשם אוויר או פחית ריח בכדי לשדרג משמעותית את תחושת הניקוי והסיפוק.
זהו, סיימנו. סדרה אחת, חמש כתבות ומטרה אחת ברורה – לנקות, לטפח ולשמור על האוטו שלנו כמו שצריך. כפי שכבר כתבנו בעבר, לא חייבים לקפוץ ישר למים העמוקים, לכל אחד מהנושאים בהם נגענו בסדרת הכתבות יש כמה רמות של העמקה ולא תהפכו לדיטיילרים מקצועיים בין לילה לאחר קריאת הכתבות, לא זו המטרה. המטרה היא לתת לכם, קהל הקוראים, את הכלים הנכונים לשמור על הרכב האהוב עליכם מכל ולהפוך את הרכב שלכם לנוצץ והמבריק ביותר, כי ככה אנחנו אוהבים אותם.